Binnenvaartrederijen Gitra en De Grave-Antverpia hebben een binnenvaartschip omgebouwd tot een semi-autonoom varend schip. Het poedertankschip Gamma kan sinds kort zonder stuurman mineralen vervoeren via de drukste Vlaamse kanalen en doorkruist ook de haven van Antwerpen.
Het bestaande binnenschip Gamma, eigendom van Gitra, werd uitgerust met technologie van de firma Seafar. Hierdoor is het semi-automatisch: dat betekent dat er geen stuurman aan het roer staat, maar wel nog een kapitein aan boord is om de controle over te nemen bij onvoorziene situaties. “De regels voor autonoom varende schepen schrijven momenteel nog voor dat de kapitein fysiek aan boord blijft”, zegt de zaakvoerder van Gitra, Erik Pauwels.

Het schip vervoert mineralen van Sibelco in Dessel via het kanaal Bocholt-Herentals richting Etex Building Performance in Tisselt. Langs het zeekanaal Brussel-Schelde bereikt het Eternit in Kapelle-op-den-Bos. Het schip kan ook de haven van Antwerpen doorkruisen, drukke vaarwegen als het Albertkanaal bevaren en op tijrivieren varen. Daarmee is het schip een wereldprimeur, zeggen de initiatiefnemers.

Aan het project ging een uitgebreid proef- en goedkeuringstraject vooraf. De Vlaamse Waterweg had eerder al toestemming gegeven voor het uitvoeren van proefvaarten, voor de doorvaart van de haven van Antwerpen kwam recent groen licht.

“De technologie van geautomatiseerde vaart zal het vervoer over kleine waterwegen een nieuwe dynamiek geven”, zegt Geert Van Overloop, gedelegeerd bestuurder van De Grave-Antverpia. “Het systeem van Seafar kan zowel tot nieuwe investeringen in scheepsruimte leiden dankzij de toegenomen efficiëntie en schaalvoordelen, als op bestaande schepen worden toegepast. Er is een sterke business-case voor semi-autonome vaart te maken.” blg

Bron: Gazet van Antwerpen